Wat is overbeharing?

Ongewenste, storende haargroei bij zowel mannen als vrouwen, jong en oud kan worden gezien als overbeharing. De overbeharing heeft verschillende oorzaken zoals bijvoorbeeld erfelijkheid, hormonale aanleg of door bijvoorbeeld (hormonale) therapieën. Indien je de overbeharing cosmetisch erg storend vindt, is het aanbevolen om eerst even langs de huisarts te gaan om te laten onderzoeken wat de oorzaak is.

Verschillende typeringen en uitingsvormen van overbeharing

Hirsutisme is een veel voorkomende afwijking bij vrouwen en dat betekent dat er haargroei aanwezig is op plaatsen waar vooral mannen haar hebben. Bijvoorbeeld snor- en baardharen of haar op uw borst en buik.

Hypertrichose is ook een afwijking van de haargroei en dat betekent bovenmatige haargroei op plaatsen waar van nature al enige haargroei is. Bijvoorbeeld haar op de handen of benen. Hypertrichose komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor en ontstaat in de puberteit.

Er zijn vele manieren om de ongewenste haargroei te laten verdwijnen zoals scheren, ontharingscrème, epileren en harsen. Een groot nadeel van deze ontharingsmethoden is dat ze allen van tijdelijke aard zijn. Het gebruik van laser komt gelukkig tegemoet in de behoefte om permanent van ongewenst haar af te komen.

Oorzaken van overbeharing

Erfelijkheid
Overbeharing kan aangeboren zijn. Soms kunnen in een familie, de mannen en vrouwen een relatieve overbeharing vertonen. Die eerste tekenen zijn meestal zichtbaar aan het eind van de puberteit. Vaak wordt dit veroorzaakt door haarzakjes die gevoelig zijn voor het hormoon dihydrotestosteron. Hierdoor worden haren dikker en donkerder en sneller zichtbaar.

Hormonaal
Meestal wordt hirsutisme veroorzaakt door een verstoring van de hormoonbalans. Sommige vrouwen met hirsutisme hebben een verhoogde hoeveelheid androgenen of testosteron (mannelijke hormonen) in het bloed. Overproductie van deze hormonen kan plaatsvinden in de bijnierschors (zeldzaam) en de eierstokken.

PolyCysteus Ovarium Syndroom (PCOS)
Dit is een syndroom bij vrouwen met als aandoening vergrootte eierstokken waar vaak meerdere cysten op zitten en welke niet goed functioneren. Hier is ook sprake van een onregelmatig menstruatie, meer puistjes, vet haar en gewichtstoename.

Medicijnen
Ook het gebruik van medicijnen met mannelijke geslachtshormonen (androgene steroïden of testosteron), vergroot de kans op overbeharing. In veel gevallen wordt de oorzaak niet gevonden en is de overbeharing een op zichzelf staand verschijnsel.