Rosacea

Rosacea is een chronische aandoening die een felrode kleur geeft aan de huid en zich voordoet op de wangen, neus, kin en het midden van het voorhoofd. Het gaat vaak gepaard met bloedvaatjes, diffuse roodheid, kleine puistjes, bultjes en een gevoelige huid.

De ernst van de klachten verschilt per persoon, sommige mensen hebben enkel last van vaatjes, terwijl anderen alle kenmerken hebben.

Hoe ontstaat Rosacea?

De oorzaak van Rosacea is onbekend. Wel zijn er theorieën over mogelijke oorzaken. Bijvoorbeeld de Dermodexmijt, welke in grote aantallen kunnen zorgen voor een ontsteking van de huid. Ook externe factoren zoals UV licht, voeding, alcohol, geneesmiddelen, hormonen, stress en temperatuurwisselingen kunnen rosacea uitlokken en verergeren.

Door het verwijderen en verminderen van de vaatjes en de roodheid in de huid worden de klachten minder en zullen ontstekingen afnemen. Daarnaast kunnen er ook huidverzorgende producten voor thuis worden aangeraden om de huid te kalmeren en te herstellen.

We behandelen de gesprongen vaatjes met lichttherapie (IPL). Het licht wordt in de huid omgezet in warmte en verhit hiermee de vaatwand waardoor de vaatjes stollen en er geen bloed meer doorheen kan stromen. Het omliggende weefsel van het vaatje wordt minimaal verwarmd, de huid zelf blijft dus intact. Binnen 2 weken na de behandeling worden de vaatjes door het lichaam zelf afgebroken en afgevoerd. Zie voor meer informatie over de behandeling het kopje Roodheden verwijderen.

Rosacea