Acne is een aandoening waarbij de talgklieren in de huid ontsteken. Hierdoor ontstaan puistjes en pijnlijke zwellingen in de huid rond de talgklieren. De huidaandoening begint vaak op jonge leeftijd, maar kan doorgaan tot oudere leeftijd. Deze ontsierende aandoening komt voornamelijk in het gezicht, op de borst, rug en schouders voor. In deze gebieden is anatomisch het grootst aantal talgklierfollikels aanwezig.

Hoe ontstaat acne?

Acne wordt veroorzaakt door een overmatige productie van talg door de talgklier van het haarzakje. Deze overmaat zorgt ervoor dat het haarzakje verstopt raakt en de bacteriën, waaronder Propionibacterium Acne (P. Acnes) die van nature in haarzakjes aanwezig zijn, gaan woekeren. Hierdoor ontstaan mee-eters en puistjes.

De huidtherapeut kan een acne huid op verschillende manieren behandelen, waarbij het  traject gericht is op het onder controle krijgen van de acne of om de door acne ontstane schade aan de huid zoveel mogelijk te herstellen. De keuze van behandeling is afhankelijk van de gradatie van de acne en de hulpvraag van de patiënt. Tijdens het intake gesprek wordt dit bepaald en op basis hiervan een persoonlijk behandeltraject vastgesteld. Zie voor meer informatie over de behandeling  acne therapie.

Vergoeding door zorgverzekeraar

Behandeling van acne in het gezicht wordt in de meeste gevallen geheel of gedeeltelijk vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Voor meer informatie kunt u het beste terecht op de website van uw zorgverzekeraar. In veel gevallen kunt u online uw polis bekijken, waarin staat op welke vergoedingen u recht heeft met uw huidige polis. Al onze huidtherapeuten zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten en staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici.