Littekens zijn een natuurlijk onderdeel van het genezingsproces van de huid. Littekens verschijnen als de wond geneest en de huid herstelt. Hoe meer de huid beschadigd is, des te langer het duurt om te genezen en des te groter de kans op een zichtbaar litteken. Littekens kunnen niet alleen ontsierend zijn, ook pijn, jeuk en verkleuring zijn vaak genoemde klachten.

Hoe ontstaan littekens?

Littekens kunnen worden veroorzaakt door ongevallen, operaties en zelfs ziektes. Ze zijn een natuurlijk onderdeel van het genezingsproces van de huid. Al lijken littekens voor velen onder ons allemaal op elkaar, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Zo kan je verschillende soorten onderscheiden:

• Gewone littekens: Deze littekens liggen vlak op de huid en kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een chirurgische ingreep of een ongeval. De kleur van het litteken kan verschillen van wit tot donkerpaars. Daarnaast kan het litteken wat verkleefd zijn waardoor hij stug kan aanvoelen en daardoor soms een bewegingsbeperking kan geven.
  • Atrofische littekens: Bij deze littekens is er sprake van een zeer dun laagje littekenweefsel. De littekens kunnen verzonken zijn in de huid of een ‘sigarettenpapier’-aspect hebben. Dit soort littekens worden wel gezien als restanten van huidbeschadigingen na huidziekten waar een ontsteking bij betrokken is zoals acne of waterpokken. Daarnaast kunnen deze littekens ook ontstaan door een operatie of na röntgenbestraling.
  • Hypertrofische littekens: Deze zijn dik en kan je herkennen aan dat ze boven de huid uitsteken. Ze gaan van zichzelf niet mooier worden na verloop van tijd. Ze kunnen rood zijn, pijn doen en jeuken.

Gewone, atrofische en acne littekens kunnen we bij Solution Clinic goed behandelen met fractionele lasertherapie. De laser maakt minuscule gaatjes in het litteken en zorgt dat er warmte onder de opperhuid wordt verspreid. Door deze warmte worden elastine en collageen geactiveerd. De huid wordt vernieuwd en dit zorgt ervoor dat de atrofische littekens verminderen en vlakker worden. De kleur normaliseert en de omvang van het litteken kan verkleinen. Zie voor meer informatie over de behandeling Littekentherapie.

Littekens