Pigmentvlekken is een breed begrip. Het is een algemene verzamelnaam voor donkere verkleuringen van de huid welke over het algemeen ontstaan door een overproductie van pigment in de huid.

Hoe ontstaan pigmentvlekken?

Pigmentvlekken kunnen ook ontstaan door ziekte of door het gebruik van medicatie die dit stimuleert. Pigmentvlekken kunnen ontstaan na een ontstekingsreactie zoals na acne of wondjes. Dit wordt ook wel postinflammatoire hyperpigmentatie genoemd. Ook kunnen pigmentvlekken ontstaan door overmatige blootstelling aan zonlicht, zoals ouderdomsvlekken (lentigo solaris). Deze pigmentvlekken worden dan ook vaak gezien in het gezicht, op de handen en decolleté.

Pigment is een stof (melanine) die wordt gemaakt door pigmentcellen diep in de opperhuid. Door zonlicht neemt het aantal werkzame pigmentcellen en de aanmaak van pigment toe. De cellen verpakken pigment in kleine korrels en verplaatsen dit naar de bovenste laag van de opperhuid. Wanneer de pigmentkorrels in de bovenste laag zitten, zijn ze zichtbaar.

Er zijn vele soorten pigmentvlekken met verschillende oorzaken. De volgende worden onderscheiden:

• Hyperpigmentatie: Deze ontstaan door een overproductie van melanine en kunnen op iedere plek van het lichaam voorkomen. De meest voorkomende oorzaak hiervan is vaak zonbeschadiging.
  • Ouderdomsvlekken: Deze ontstaan door zonbeschadiging in het verleden en dit uit zich op latere leeftijd in ouderdomsvlekken. Ze ontstaan op de aan zon blootgestelde gebieden zoals handruggen, voeten, gezicht, hals en decolleté.
  • Trauma: Ook door een beschadiging kan er een pigmentvlek ontstaan zoals in het verleden acne, eczeem of door wondjes. Mensen met een donkere huid hebben een groter risico op pigmentaties.
  • Postinflammatoire hyperpigmentatie: Postinflammatoire hyperpigmentatie is een vlakke donkere verkleuring op de huid die ontstaat na een ontsteking of beschadiging van de huid. De vlekken ontstaan bijvoorbeeld als gevolg van eczeem, acne, psoriasis of insectenbeten en komen zowel bij mannen als vrouwen voor. Deze vlekken kunnen vanzelf verdwijnen.
  • Melasma (zwangerschapsmasker): Melasma is een pigmentstoornis die met name voorkomt bij zwangere vrouwen. Het wordt veroorzaakt door hormonale schommelingen tijdens de zwangerschap of door de anticonceptiepil. De vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron stimuleren de pigmentaanmaak in de cellen, waardoor je (donker)bruine vlekken in de huid kunt krijgen.
  • Hypopigmentatie: In tegenstelling tot donkergekleurde pigmentvlekken bij hyperpigmentatie, kun je ook te weinig pigment hebben of pigment geheel missen. Dit wordt ook wel depigmentatie genoemd. Het pigment is dan op sommige delen van de huid weg. Je herkent dit aan witte vlekjes op de huid. Oorzaken hiervan kunnen psoriasis of eczeem zijn. Ook kan het permanent zijn zoals vitiligo of albinisme.

Gelukkig zijn er voor het behandelen van pigmentaties verschillen mogelijkheden. Hoe oppervlakkiger het pigment, hoe beter dit te behandelen is. Dieper gelegen pigment vergt meer tijd.

Lasertherapie

Pigmentvlekken kunnen ook uitstekend behandeld worden door middel van lasertherapie. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van IPL. Het pigment in de huid absorbeert het licht van de laser dat wordt omgezet in warmte. Dit geeft een gecontroleerde en gewenste weefselschade. Op deze manier wordt het pigment aangepakt en verwijderd. Zie voor meer informatie het kopje pigment verwijderen, camouflage therapie.

Peelings

Daarnaast kunnen we door middel van een kuur met de peelings en productgebruik van Image Skincare pigmentaties behandelen. Hierbij wordt het vormen van pigment geremd. In combinatie met thuisproducten worden mooie resultaten bereikt waarbij pigmentvlekken lichter worden of geheel weggaan. Vaak wordt een peelingkuur ook als voorbehandeling op een laserbehandeling van pigment uitgevoerd voor een optimaal resultaat. Zie voor meer informatie het kopje peelings

Pigmentvlekken